Sám jsem do nedávna měl trochu nepořádek v tom, jak se která číselná soustava v programech označuje a proč a tak jsem sepsal tento krátký článek o číselných soustavách, používaných někdy při programování...
Jak název napovídá, jedná se o soustavu se základem 10. Desítková soustava je člověku asi nejvíce jasná, protože většina lidí má při troše opatrnosti a štěstí přesně 10 prstů na obou rukou.
Když se podíváme na to, jak je tvořena, můžeme snáze pochopit i ty ostatní, se základem jiným, než je číslo 10.
Vezměme si například číslo 453 = 4*10*10 + 5*10 + 3*1 (což je deset na nultou). Číslice nejvíce vpravo je tedy násobena nultou mocninou základu, druhá zprava první mocninou a tak dále. Analogicky je to i v jiných číselných soustavách, jen mocnina čísla 10 bude nahrazena mocninou základu dané soustavy.
Soustava se základem 16. Co se praktického použití týče, v jazyku C++ se před hexadecimální zápis čísla přidává předpona (prefix) "0x" (nula iks). Zápis pak vypadá například takto: 0xAD32. V textu jsou možná také označení indexem "H" na konci čísla, malým "h" připojeným na konec, či ".H".
Hexadecimální soustava se používá pro zkrácení zápisu dlouhých čísel v dvojkovém kódu. Např. číslo "11" (dekadické) reprezentuje v dvojkové (binární) soustavě sekvence "1011", kdežto v šestnáctkové (hexadecimální) jen "B".
Výhodou šestnáctkové soustavy pro počítačové využití je snadný přepis ze soustavy dvojkové. Každé čtveřici (čteno zprava) binárního zápisu čísla odpovídá přesně jedna číslice šestnáctková.
Používá se v počítačové řeči, protože se dobře interpretuje v elektronice logickým stavem 0 a 1.
Tento web jsem zakládal na střední, v roce 2008. Je zde hlavně archiv mé tvorby.
Aktuální věci publikuji kvůli úspoře času na Twitter.
Honza
"Všechno má svou krásu, ale ne každý ji vidí."